Å skape er kommersiell utvikling, innovasjon og forbedrede resultater. Bedriften ikke bare drives godt, men må også utvikles. Dette krever et annet fokus enn å styre, og ikke alle ledere er enere på begge områder. De beste vet hvor deres styrke er og benytter andre der de ikke selv er best.
Å skape er også å utvikle en organisasjon, å utvikle mennesker. De skal trives og ville bidra i utviklingen av virksomheten. Det er et paradoks at ingen ønsker å arbeide for en leder som ikke tør bruke makt, ikke tør å styre. Handling er nødvendig og handlingsvegring stjeler medarbeidernes kreativitet. Dette er et spennende paradoks. Et annet paradoks er at å skape også krever terping av ferdigheter.
Dirigenten i et orkester har en idé og noe han vil orkesteret skal formidle. Bak ligger timer med øving og terping.
En maler jeg diskuterer med er utdannet i klassisk kunst, men sier: enhver kunstner må finne sin form som formidler et budskap i dagens samfunn. Også han sier: det består av dager og måneder med pensel og palett. Hans idé er bevegelse.
Enhver kommersiell leder må ha sin idé og kunne formidle ideen til sin organisasjon og trene enhver medarbeider i detaljer for å lykkes i organisasjonens og i sin egen skaperprosess.