50 % av alle ledere har liten fokus på «hva vil jeg skape med mitt lederskap» og hvordan «vil jeg» styre virksomheten. 99,9 % av ledere kjenner svært godt bedriftens (eier/styrets) krav, og de opplever tydelig omgivelsenes forventninger til sin rolle og sine prestasjoner. Og mange leverer!
Tallene i innledningen er ment for å sette fokus, og de er kanskje feil. Vårt poeng er at Discorsi as søker ledere som vil jobbe med sin egen bevissthet om hva de ønsker å oppnå med sitt lederskap. Vi vet at bunnlinje og/eller topplinje er det fundamentale som skal leveres. Like fullt søker vi ledere som bevisst vil arbeide med spørsmålet: Hva vil jeg!»
Vi påstår at mye (alt?) av menneskets drivkraft for å skape, starter i en tydelighet i «jeg vil…!». Slik det også er med lederskap. Ett grunnlag i lederskap er å si ja eller nei på en måte som skaper vilje hos medarbeideren til å følge lederen. Og lederens tydelighet i ja eller nei, er i beste fall med et grunnlag i lederens egen vilje til å skape. Med andre ord: Lederens langsiktige suksess - kommersielt, kulturelt, for og sammen med medarbeidere - er sannsynligvis avhengig av tydeligheten i «jeg vil!».
Det er et hav av eksempler i litteraturen og generelt i historien/kulturen. Vi kan starte med Jesus som har et klart utsagn. Sitater er: Eders tale skal være ja, ja, nei, nei; det som er mer enn dette er av det onde. Matt. 5, 37. Vi kan fortsett med Bøygen som gir Peer Gynt beskjed: «Gå rundt, det er stor plass i heiene». Det er mange referanser i den dikteriske eller filosofiske verden. Nietzsche er nærliggende og Camus en annen, selv om hans tilnærming er noe annerledes. Kierkegaard kan være en tredje når han diskuterer frelse eller fortapelse.
Vi vil også benytte et eksempel fra norsk historie - Hans Nielsen Hauge, som var en kommersiell og åndelig leder for 200 år siden. Hans drivkraft er beskrevet som en «omvendelse» bak plogen på et jorde i Tune. Det er sikkert også riktig, men vi tror at hans «nei» til presteskapet og konventikkelplakaten også var en drivkraft. Dette er for oss symbolisert gjennom bruddet med Sogneprest Seeberg. Et annet poeng var at Hauge hadde svært mange roller: Vi kjenner han som forkynner, gründer og bedriftsleder, men han var også rådgiver i mange sammenhenger, eksempelvis som «ekteskapsformidler» og «headhunter».
Et kjennetegn for Hauge var at han hadde samme «moral» i alle roller. Hans ansvar bygget i alle sammenhenger på den samme idé, samme hensikt og samme mål. Han lot seg aldri styre av myndigheter, formaliteter eller samfunnets krav/forventninger. Han hadde heller ikke noe styre i sitt konsern. Hans opplevelse og tolkning av Gud var hans retningslinjer i alt, også i det kommersielle.
Som en siste inspirasjon for oss nevner vi også Machiavelli som skrev «Fyrsten» i 1513. Navnet på vårt firma, Discorsi as, kommer fra navnet på et annet arbeid av Machiavelli med tittelen Discorsi (som i vår forståelse betyr «drøfting»). Et besøk i sommer i Machiavellis arbeidsrom hvor «Il Principe» eller Fyrsten ble skrevet var inspirerende. Vi vil velge en litt utradisjonell vinkling på «Fyrsten» og knytter det til vilje. Fyrsten kan forståes som en jobbsøknad eller en anbefaling av Machiavelli, skrevet av ham selv. Det er ganske spesielt at en manns jobbsøknad blir lest 500 år etter at den ble skrevet. Hans vilje var svært stor for å komme tilbake til det gode selskap i Firenze gjennom å bevise sin «kløkt». Mange ser på boken som ett grunnlag for statsvitenskap - det er det også. Her og nå benytter vi det som eksempel på en enorm vilje til å si jeg vil komme tilbake til en jobb i politikken, og en vilje til å bevise: Jeg har noe å bidra med!
Hvordan Discorsi vil jobbe med «jeg vil…»
Det har ingen hensikt å komme med et konsept for hvordan jobbe med tema «jeg vil». Formen vil være på en slik måte du/dere ønsker og vi aksepterer. Det vi kan tilby er en uforpliktende samtale (uten kostnad) for å finne ut om Discorsi as har noe å bidra med i utviklingen av ditt lederskap, din ledergruppe eller din organisasjon.
Eksempler på former kan være:
- Discorsi as kan holde et foredrag om tema i din ledergruppe
- Vi kan ta utgangspunkt i bedriftens verdier eller etisk retningslinjer og legge en prosess knyttet til disse
- Vi kan ha samtaler med deg og eventuelt noen i din ledergruppe om tema på et generelt grunnlag
- Vi kan ha en samtale med deg om ditt lederskap og ditt forhold til «Jeg vil…»
- Tilsvarende for dine medarbeidere
- Hvilke forventninger synlige og usynlige ligger i bedriftens omgivelser eller kultur
- Er det noen «konsekvenser» som er styrende for mitt «jeg vil…»?
- Er det noe «i meg» som hindrer meg i å utvikle et tydelig «jeg vil»?
Å jobbe med «jeg vil…» personlig og i en organisasjon er hardt arbeid - som alt annet som skal skapes! Slik er det for å skape musikk, malerier, skulpturer eller for en god skribent. En kjent forfatter/filosof sier: Når ideen er klar, er det «bare» uker og måneder med hardt arbeid som gjenstår. En maler sier: Du må ha en idé du vil formidle, og så er det måneder og år med pensel og palliet.
Discorsi vil hjelpe dere med å gjøre det harde arbeidet mer spennende!